Mandi bunga adalah antara amalan yang masyhur di kalangan
masyarakat tempatan. Mandi bunga dilakukan kerana dua sebab, yang pertama
semata-mata untuk mewangikan badan dan menyegarkannya. Sebab kedua pula
memiliki tujuan-tujuan tertentu seperti menghilangkan sial dan sebagainya.
Berikut ulasan menarik daripada Hazman
Ibn Hassan Al-Arawi berkenaan mandi bunga yang duduk dalam
kategori kedua.
Asal Usul Mandi Bunga
Oleh Hazman Ibn Hassan Al-Arawi
Oleh Hazman Ibn Hassan Al-Arawi
Mandi
bunga memang merupakan ritual orang Melayu yang mempunyai unsur-unsur yang
sudah tersinkretis antara kepercayaan Dinamisme, Hindu-Buddha dan ‘Popular
Islam’.
Dinamisme
ialah kepercayaan adanya ‘tenaga tak berperibadi’ dalam diri manusia, haiwan,
tumbuh-tumbuhan, benda-benda hidup, perkataan yang diucap atau ditulis, dalam
tanda-tanda yang dirakamkan dan sebagainya (O.K Rahmant S.H,1983:8). Dalam
bidang antropologi, tenaga ini juga biasa disebut sebagai ‘mana’ dengan
meminjam istilah rumpun suku Polynesia . Ia
dikenali sebagai ‘sahala’ oleh orang Batak dan ‘kesakten’(kesaktian) oleh orang
Jawa. Untuk orang Melayu, ‘mana’ dikenali sebagai ‘semangat’ (rujuk konsep
‘lemah semangat’ dan ‘kus semangat’). Di kalangan orang Melayu, ‘mana’ bagi
raja-raja dikenali sebagai ‘daulat’ dan ‘tulah’ sedangkan bagi orang-orang
‘agama" (mulanya pawang dan dukun, kemudian sami dan ‘Tok Ca’, akhirnya alim-ulama’)
dipanggil dengan ‘berkat’ dan ‘keramat’.
Dalam
kepercayaan Hindu, tumbuh-tumbuhan mempunyai banyak kegunaan di dalam
serba-serbi ritual yang dijalankan. Limau berfungsi mengusir hantu dan syaitan,
sedangkan bentuknya yang bulat-bujur melambangkan dunia sebagai ‘chakra’ di
sebuah makrokosmos di dalam falsafah occultisme Hindu. Saya pernah melihat
ketika Thaipusam, salah satu varieti Kavadi yang dibawa dengan tujuan mahu
bertaubat dan bersyukur kepada dewa-dewi, mencucuk bahagian-bahagian badannya
dengan set cangkuk-cangkuk besi yang tajam. Satu set cangkuk terdiri daripada
dua cangkuk dihubungkan dengan seutas tali khas. Satu cangkuk akan dibenamkan
menembusi kulit dan daging pembawa kavadi sedangkan satu cangkuk lagi akan
dibenamkan dengan buah limau nipis yang akan dibiarkan berjuntai sambil berat
buah limau itu akan menambahkan ‘efek’ cangkuk yang dibenamkan ke dalam badan
yang pertama tadi (mungkin lebih sakit dan lebih susah maka lebih banyak pahala
dan keampunan dosa yang diberikan??). Sesiapa yang sempat meneliti koleksi
poskad tentang tema seperti ‘Malaysian Festival’ atau ‘Penang’ Insya-Allah akan
dapat melihat sendiri, kalaupun tidak mahu memerhati dengan lebih dekat akan
perarakan di Batu Caves atau Pulau Pinang. Mandi juga merupakan salah satu
ritual yang popular di kalangan penganut Hindu, misalnya mandi untuk menyucikan
dosa-dosa di Sungai Ganges atau mandi minyak
pada pagi Deepavali.
Unsur-unsur
‘Islam’ (‘Popular Islam as been understood’, bukan Islam yang berteraskan
al-Qur’an dan Sunnah yang sahih) akan ketara apabila bacaan mantera akan
dimasukkan lafaz basmalah, dan diakhiri dengan hamdalah dan syahadah (Haron
Daud,2001). Orang yang mandi akan disuruh berselawat, membaca surah-surah
tertentu, malah ada yang disuruh menghadap kiblat dan mandi ketika azan
bergema. Semua ini lebih ketara apabila mandi bunga dianggap sebagai suatu
wasilah kepada ‘ikhtiar dan tawakkal’. Lebih pening lagi apabila bomoh sendiri
berpesan ‘Allah sahajalah yang menolong awak, saya cuma berikhtiar’(??). Mandi
Bunga juga cuba dirasionalkan sebagai ‘agama’ sebagaimana mandi-mandi lain yang
disyari’atkan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih seperti mandi junub,
mandi kerana menganut Islam, mandi sunnat hari jumaat, mandi sunnat Hari Raya,
dan sebagainya.
Unsur ‘Popular Islam’ juga ketara apabila teori ‘bau’
dapat difahami. Ada orang Islam yang percaya bahawa salah satu makanan makhlus
halus khususnya jin dan roh ialah asap dan bau yang tertentu. Oleh itu, salah
satu tujuan kemenyan dan setanggi akan dibakar dalam pelbagai upacara ialah
untuk menguatkan kedatangan makhlus halus yang tertarik dengan ‘makanannya’.
Sebaliknya makhluk halus yang jahat seperti hantu dan syaitan suka dengan ‘bau’
yang lain pula seperti darah dan benda-benda kotor sebagai makanan. Maka,
kononnya apabila bau tertentu dihasilkan, makhluk yang suka kepadanya akan
datang dan makhluk yang membencinya akan lari.
Oleh itu, aroma daun, bunga dan limau dalam mandi bunga
akan menjauhkan makhluk jahat tertentu dan mendatangkan makhluk lain yang
‘baik’ (malaikat 44, jin Islam, roh wali-wali Allah, roh ‘Puteri Gunung Ledang’
dll ?) sebagai khadam atau ‘pendamping’.
Cuba fikirkan kenapa dalam majlis mawlid ada yang membakar kemenyan yang mahal-mahal (contohnya yang sekilo harganya sampai RM seratus lebih dibeli di Makkah) supaya ‘wangi’? Sekurang-kurangnya diusahakan agar ada bunga rampai daripada campuran daun pandan yang diracik, air mawar, minyak attar dan pelbagai bunga untuk ‘wangi’ ?
Cuba fikirkan kenapa dalam majlis mawlid ada yang membakar kemenyan yang mahal-mahal (contohnya yang sekilo harganya sampai RM seratus lebih dibeli di Makkah) supaya ‘wangi’? Sekurang-kurangnya diusahakan agar ada bunga rampai daripada campuran daun pandan yang diracik, air mawar, minyak attar dan pelbagai bunga untuk ‘wangi’ ?
Dan mengapa
pula ketika pembacaan mawlid, antara pertukaran satu section ke section lain
akan diselangi dengan korus ‘ATIRILLAHUMMA QABRAHUL KAREEM…’bermaksud Ya Allah,
HARUMkanlah kubur baginda yang mulia .. yang diulang-ulangkan?? (Nak HARUM
dengan apa melainkan dengan aroma bau yang wangi?). Saya pernah hadir ke majlis
mawlid (in fact saya pun berzanji juga waktu tu) yang ketika sampai ke part
menceritakan kelahiran Nabi maka semua hadirin akan bangun bermarhaban sambil
dulang-dulang berisi bunga rampai diedarkan untuk para hadirin mengambil
seorang sedikit bunga rampai tersebut. Syukurlah kalau semua ni sekadar
‘tradisi’, ‘adat kebiasaan’ atau ‘prop’ dalam suatu pertunjukkan ‘teater
berunsur Islam tahunan’ yang sangat bersahaja. Akan tetapi kalau dikaitkan
dengan hadirnya roh Rasulullah SAW maka apa akan jadi dengan kesahihan aqidah
kita?? Mujurlah kita di Malaysia belum terpengaruh dengan amalan puak Brelvi di
India yang sampai menyiapkan pelamin emas untuk kononnya diduduki oleh roh Nabi
ketika majlis mawlid. Wallahul
Musta’an]]].
Mandi
Bunga dilakukan dengan tujuan untuk membuang sial pada pelakunya, menjauhkan
gangguan makhluk halus serta sekaligus menaikkan seri dan mendatangkan tuah
(‘ong’ kata orang cina) bagi dirinya (Amran Kassimin,1993:34). Daun, bunga dan
limau dengan sifat tertentu (contoh daun bertemu urat, warna tertentu etc.) dan
bilangan tertentu (contoh tujuh jenis bunga dipetik ketika pagi masih berembun)
ditambah dengan mantera yang dibaca oleh bomoh akan mendatangkan ‘mana’ atau
tenaga tak berperibadi yang tersendiri yang akan mendatangkan manfaat yang
diinginkan. Wujud juga varieti mandi untuk ‘membuang sial’ yang lain dikenali
sebagai mandi tolak bala, ‘mandi pengantin’ untuk bakal pengantin, ‘mandi
bertabal’ untuk pertabalan raja yang baru dan sebagainya.
Kenapa
orang lain yang kena bersihkan sisa mandian? Sebab ‘sial’ (‘sueh’ kata orang
cina) itu sudah ‘tumpah’ ke bahan-bahan mandian, maka kalau orang yang mandi
juga yang bersihkan sisa tersebut maka nanti ‘sial’ itu ‘hinggap’ semula, tuah
yang dijemput akan lari dan apa yang dihajati tidak dicapai.
Secara
peribadi, saya berpandangan bahawa limau bersama-sama sirih pinang adalah
merupakan ‘tiang seri’ dan ramuan utama dalam adat-istiadat orang Melayu.
Misalnya:
i. Air
tepung tawar yang ‘basic’ terdiri daripada campuran air, bahan-bahan lain dan
tidak ketinggalan limau purut yang dihiris (O.K Rahmat,1983:11)
ii. Kajian
A.Aziz Bidin dan Aishah Muhammad (1998:180) terhadap tumbuhan ritual mendapati
limau nipis digunakan sebagai pengeras bagi pelajar silat dan perubatan
tradisional. Limau purut pula diperah dan dicampurkan dengan air bagi mengubat
penyakit terkena buatan orang.
iii.
Upacara ‘mandi-mandi’ atau ‘berlimau’ diadakan sebagai pakej adat
perkahwinan Melayu selepas kedua-dua pengantin bersatu dengan pengantin
berpakaian lengkap dan duduk di bawah kain yang diregangkan dengan pegangan dua
orang di kiri dan kanan. Air dan campuran limau, sintuk dan sebagainya akan
dijiruskan daripada atas menerusi kain tersebut (Syed Alwi,1986:41)
iv.
Kajian Amat Juhari Moain (1990:105) di Sungai Dacing, Lenggeng Negeri
Sembilan mendapati dalam upacara berdoa’ dan memanggil semangat padi, pawang
akan mengambil limau-limau yang disediakan untuk ‘ditawarkan’ dengan cara
menepung tawar, menjampi dan meludahnya tiga kali. Selepas itu, limau
akan dipotong-potong dan dibawa ke sawah untuk ditempatkan di tapak semaian
padi agar padi subur dan selamat dari bencana.
Demikianlah sedikit analisis tentang sebab dan teori
mandi bunga, mohon dibetulkan mana yang salah. Adapun tentang kedudukannya di
sisi aqidah dan syari’ah Islamiyyah , diserahkan kepada mereka yang lebih
berilmu untuk menanggapinya, Insya-Allah.
Rujukan:
A.Aziz Bidin & Aishah Muhammad. (1998). Kegunaan Tumbuh-tumbuhan. dalam Wan Hashim Wan Teh & Ismail Hamid,ed. Nilai Budaya Masyarakat Desa : Kajian Etnografi Di Wang Kelian Perlis. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Amat Juhari Moain. (1990). Kepercayaan Orang Melayu Berhubung Dengan Pertanian. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Amran Kassimin. (1993). Istiadat Perkahwinan Melayu Yang Bukan Daripada Ajaran Islam. Kuala Lumpur: Dinie Publishers. Haron Daud. (2001). Mantera Melayu : Analisis Pemikiran. Pulau Pinang : Penerbit USM. O.K. Rahmat S.H. (1983). Pencemaran Akidah Di Nusantara. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Syed Alwi Sheikh Al-Hadi. (1986). Adat Resam dan Adat Istiadat Melayu. Cetakan Ketujuh. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
A.Aziz Bidin & Aishah Muhammad. (1998). Kegunaan Tumbuh-tumbuhan. dalam Wan Hashim Wan Teh & Ismail Hamid,ed. Nilai Budaya Masyarakat Desa : Kajian Etnografi Di Wang Kelian Perlis. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Amat Juhari Moain. (1990). Kepercayaan Orang Melayu Berhubung Dengan Pertanian. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Amran Kassimin. (1993). Istiadat Perkahwinan Melayu Yang Bukan Daripada Ajaran Islam. Kuala Lumpur: Dinie Publishers. Haron Daud. (2001). Mantera Melayu : Analisis Pemikiran. Pulau Pinang : Penerbit USM. O.K. Rahmat S.H. (1983). Pencemaran Akidah Di Nusantara. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Syed Alwi Sheikh Al-Hadi. (1986). Adat Resam dan Adat Istiadat Melayu. Cetakan Ketujuh. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar